12 Tips Didik Anak DEKAT Dengan Allah

Square

Semua insan yang bergelar ibu bapa muslim pasti inginkan anaknya menjadi soleh dan solehah. Akan tetapi, ia tidaklah berlaku secara tiba tiba. Ia memerlukan  ikhtiar kita untuk membantu mereka.

Pn Ainizal Abdul Latif, di dalam bukunya Didik Anak Connect Allah, banyak berkongsi tips ini.  Hasil pembacaan, kami ketengahkan 12 tips yang amat berguna.

  1. Bantu anak dengan kenalkanlah Allah dalam hatinya, supaya rahmat dan cinta Allah sentiasa ‘Connect’ dengan hati mereka. Kita adalah ibu bapa yang perlu berjuang  untuk  menyelamatkan keluarga dari menjadi bahan api neraka.
  1. Bantu anak memahami bahawa Allah terlalu dekat dengan hambaNya, lebih dekat dari urat leher. Tetapi jangan kita sendiri sombong dan tak berusaha dekati Allah, kita sendiri akan malu untuk meminta dari Allah. Sekiranya Allah adalah lebih dekat dari nyawa kita sendiri, maksudnya, hilang Allah dalam hati kita, tiadalah makna dalam hidup kita..

3. Sebelum kita menyuruh mereka membaca Al-Quran, seharusnya kita kenalkan terlebih dahulu kepada mereka apakah kitab Al-Quran, mukjizatnya dan peranannya dalam kehidupan kita sebagai muslim, bukan sekadar di baca dalam majlis tertentu.

4. Layan persoalan anak dengan baik . Gunakan contoh dan analogi mudah untuk terangkan sesuatu yang ghaib ini . Apabila kita layan soalanya dengan baik, mereka tidak takut untuk bertanya lagi dan ia memudahkan proses kefahaman.

5. Bila meningkat dewasa, anak-anak bakal menggalas tanggungjawab dalam hidupnya. Bantu anak fahami bahawa apabila tekanan hadir, yang dapat menenangkan kita adalah Allah.  Allah tak mungkin kecewakan kita “Hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang; Surah Ar-Ra’d ayat 28.

6. Bantu anak fahami, bahawa bagaimana kita suka sangat bila orang yang kita sayangi , sentiasa ingat kita, begitu juga Allah. Allah pasti ingat pada hambanya yang sentiasa mengingatinya. Kita boleh mengadu apa sahaja pada Allah, Allah tahu segala isi hati kita.

7. Anak-anak perlu dibantu untuk fahami bahawa Allah lebih besar dari segala masalah yag kita hadapi. Ajar anak tidak bersangka buruk pada Allah sekiranya permohonan tak termakbul. Usaha tidak memadai tanpa pengharapan pada Allah. Ia perlu bergerak bersama demi kejayaan dalam hidup

8. Elakkan anak-anak dari menonton rancangan seram. Ia boleh merosakkan akidah dan kepercayaan bahawa hantu lebih berkuasa dari Allah.

9. Gunakan kisah-kisah teladan supaya anak-anak dapat mengambil buah pelajaran daripadanya.

10. Biasakan apabila kita terima pujian dari manusia, pulangkan pujian tersebut kepada Allah yang lebih berhak menerimanya. Pelihara diri kita dan keluarga daripada tipudaya jarum syaitan yang memasukkan perasaan riak kepada kita. Hakikatnya segala kehebatan adalah dari Allah yang dipinjamkan pada kita.

11. Fahamkan konsep semua yang kita miliki ini adalah pinjaman dari Allah. Ini secara tidak langsung mengajar mereka untuk redha apabila sesuatu miliknya ditarik oleh Allah. Konsep ini penting agar mereka fahami kehidupan dan nikmat ini sementara sahaja.

12. Ajarkan mereka menyatakan masalah secara spesifik kepada Allah. Apabila permohonan termakbul, ajarkan mereka untuk bersyukur. Raikan tindakan mereka apabila mereka sudah berkomunikasi dengan Allah.

Alhamdulillah cukup setakat ini dahulu. Sungguh mendidik anak untuk dekat dengan Allah bukan sesuatu yang terjadi sekelip mata. Ia perlukan komitmen daripada ibu bapa serta pendidik.

Tapi bagaimana mengkomunikasikannya?

testi-daca-2

Antara masalah yang timbul dikalangan ibu ayah adalah bagaimana menjadikannya realiti? Bagaimana mengkomunikasikannya kepada anak? . Antara yang praktikal adalah dengan melihat contoh dialog dari keadaaan sebenar pada situasi masa kini. Ia membantu sedikit sebanyak memberi idea bagaimana menjayakan inspirasi-inspirasi mendidik anak DEKAT dengan Allah.

photo0950

Didalam buku Didik Anak Connect Allah, ia bukan sahaja menceritakan tips. Malah sebenarnya buku ini dihidangkan dengan lebih dari 30 dialog penulis dengan anaknya. Dengan dialog –dialog ini, ia memberi contoh langsung kepada kita untuk lebih memahami konsepnya.

didik-anak-connect-dengan-allah02

Dengan membantu anak CONNECT dengan Allah, kita membantu mereka memahami konsep yang sangat bernilai sepanjang kehidupan mereka. Dengan mereka CONNECT dengan Allah, kehidupan mereka insyaAllah lebih terarah.

Setiap rumah muslim, tidak rugi untuk melaburkan sedikit wang dan masa untuk mendapatkan buku ini. Yang penting dibaca dan kita berusaha untuk mengamalkannya.

Adakah kami sahaja yang mengatakan buku ini bagus? Tidak, bukan kami sahaja. Ini respon pembaca buku ini

testi-daca

testimnonial

testi-3-daca

Alhamdulillah, moga-moga usaha ini memberi kekuatan untuk kita didik anak.

Siapakah Penulis Buku ini?

Beliau adalah Pn Ainizal Abdul Latif,

va_01-3

Ini Biodata beliau,

biodata-daca

DAPATKAN SEGERA BUKU INI DENGAN KAMI!

Berapakah sebenarnya harga pelaburan untuk mendapatkan buku ini?

Ha, RM 20 + RM 6 Pos sahaja ? Iya benar

Untuk ilmu berharga yang berguna untuk sepanjang tahun ini

order-now

Boleh dapati buku ini di sini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sign up to our newsletter!